(Place) توزیع یا مکان چیست؟

توزیع یا مکان (Place) در آمیخته بازاریابی به محل فروش و توزیع محصول و خدمت اطلاق می شود. مکان ممکن است یک مغازه خرده فروشی، یک شبکه توزیع ملی، یک وب سایت اینترنتی، یا یک کاتالوگ ارسالی از طریق پست مستقیم باشد. عرضه محصول، در مکان و زمانی که مشتری آن را می خواهد، یکی از حساس ترین جنبه های برنامه بازاریابی است.

ما امروزه، شاهد موفقیت وب سایت آمازون و وب سایت دل هستیم. آمازون، کتاب ها و دیگر محصولات و خدمات را به صورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته، در مکانی بسیار راحت و مناسب، یعنی یک وب سایت اینترنتی، در دسترس مشتریان قرار داده است. در زمانه ای که خریدن کتاب، نیاز به یک سفر وقت گیر به کتاب فروشی و جست وجوی یک کتاب، از بین هزاران کتاب در قفسه دارد، وب سایت آمازون، انتخاب های بیشتری را در زمان کوتاه تر فراهم می کند. درست است که مشتریان وب سایت آمازون، دلتنگ لذت جست وجو در بین کتاب فروشی های سنتی و قدیمی می شوند و فقط شانس محدودی جهت خرید مؤثر از طریق لمس یک دکمه دارند، اما این وب سایت یک ویژگی «مکانی» دارد که کتاب فروشی های فیزیکی این ویژگی را ندارند و آن ویژگی، مرور، تجدید نظر و درجه بندی نظرات مشتریان است.

وب سایت دل نیز یکی دیگر از مثال های موفقیت مربوط به توزیع یا مکان است. تصمیم استراتژیک این وب سایت، جهت فروش مستقیم به مشتریان، منجر به وارد کردن سایر رقبا در نبرد سختی برای فروش کامپیوترهای شخصی شد. درحالی که رقبا، از روش های سنتی توزیع همچون مغازه های خرده فروشی و واسطه ها استفاده می کردند، وب سایت دل، واسطه ها را کنار زد. فروش مستقیم شرکت دل، به روش های زیر انجام شد:

  • کسب اطلاعات از مشتری که با استفاده از سایر اشکال توزیع، این اطلاعات از دست می روند.
  • تولید سفارشی، یک عامل تمایز در محصول است که این ویژگی با محصولات مشابه بسیار رقابت می کند.
  • در دسترس قرار دادن محصول به صورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته.

شرکت های معدودی از تنها یک مکان برای دادوستد با مشتریان استفاده می کنند. بسیاری از شرکت ها، کانال های زیادی در بازار دارند که از طریق آن ها، مشتریان خود را ملاقات می کنند؛ هر چه تعداد این کانال ها بیشتر و مؤثر باشند، موقعیت ها و شانس های بیشتری برای فروش به وجود می آید.

مسیرهای زیادی برای مشتریان وجود دارد. یک شرکت بازار محور، بسیاری از این مسیرها را بدون وجود تعارض  و اختلال بین کانال های مختلف برمی گزیند.

شرکت شما کدام جنبه از «مکان (توزیع)» را در برنامه بازاریابی خود استفاده می کند؟ آیا این مطلوب ترین راه برای کسب رضایت مشتریان، فروش بیشتر و سود مورد نیاز شماست، یا ایا شما به سادگی از روش های سنتی و اولیه جهت ارائه محصولات و خدمات خود در جلوی مشتریان استفاده می کنید؟ غالباً، مکان یابی هزینه بردار است، اما تأثیر عظیمی بر میزان عملکرد بازاریابیمی گذارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.