(Product) محصول چیست؟
محصول (یا خدمت)، هسته اصلی هر آمیخته بازاریابی است. این هسته اصلی، چه بیمه نامه عمر یا یک ماشین لباس شویی باشد و چه خدمات پهنای باند اینترنت، محصول، عرضه ی کالای شرکت به مشتریان است. این محصول، می تواند شامل جنبه های فیزیکی و محسوس و جنبه های نامحسوس یا کمتر محسوس، مانند وگارانتی(ضمانت نامه)، گزینه های انتخابی، و خدمات پس از فروش باشد. بنابراین، محصول یک بسته کلی است که شما به مشتریان خود عرضه می کنید.
شما می توانید محصولات را هم از طریق فیزیکی و هم از طریق خدماتی که شرکت شما به منظور پشتیبانی از محصول ارائه می کند، متمایز بسازید.
متمایزسازی فیزیکی محصولات، شامل موارد زیر می شود:
- شکل محصول: اندازه، تصویر، ساختار فیزیکی. برای مثال، روکش کپسول و دوز آسپرین.
- ویژگیها محصول: برای مثال، ابزارهای جدید ویرایش متنی یک برنامه پردازشی ورد.
- کیفیت عملکرد محصول: در سطحی از عملکرد که مشخصه اصلی محصول است.
- کیفیت تطابق محصول: درجه و میزانی که در آن، تمام واحدهای محصول عملکرد برابری دارند.
- دوام ماندگاری محصول: از محصولات، انتظار ماندگاری در شرایط طبیعی یا پر فشار میرود.
- قابلیت اطمینان محصول: احتمال اینکه محصول معیوب نباشد، یا بد کار نکند.
- تعمیر پذیری محصول: سهولت تعمیر محصول، در شرایطی که محصول به خوبی کار نکند.
- سبک محصول: ظاهر و قیافه محصول.
- طراحی محصول: روشی که در آن تمام کیفیتهای ذکر شده، باهم و در کنار هم کار میکنند. (استفاده از محصول آسان، ظاهر آن زیبا و عمرش طولانی باشد).
متمایز سازی خدماتی محصولات، شامل موارد زیر می باشد:
- نصب: کارکرد مناسب محصول و قابلیت استفاده از محصول در محل مورد نظر.
- آموزش مشتری: آموزش مشتری جهت استفاده از محصول، توسط شرکت.
- مشاوره به مشتری: اطلاع رسانی یا خدمات پژوهشی به مشتریان، توسط شرکت.
- نگهداری و تعمیر: کمک به مشتریان، برای نگهداری از محصول در شرایط خوب کاری.
طراحی واقعی از محصول یا خدمت، باید با درک عمیق از نیازها، خواسته¬ها، و رضایت از مبلغ پرداختی توسط مشتری و همچنین، از طریق شناخت بازار و تحقیقات صورت گیرد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.