فرضيه بازار كارا

فرضيه بازار كارا

بر اساس نظريه بازار كارا اطلاعات مالي به سرعت در بازار منتشر مي شود و فورا در قيمت سهام انعكاس مي يابد. بازار مي تواند نسبت به بعضي اطلاعات كارا و نسبت به برخي ديگر كارا نباشد.

 

انواع بازارهاي کارا

   براساس نوع اطلاعات، فاما بازارهاي سهام را به سه دسته زير تقسيم بندي كرده است:

    1 ـ كارائي ضعيف

    2 ـ كارائي نيمه قوي

    3 ـ كارائي قوي

 

  1. كارائي ضعيف: بازارهائي داراي كارائي ضعيف هستند كه اطلاعات مربوط به روند گذشته قيمت هاي سهام در قيمت ها منعكس شده است و هيچ شخصي با داشتن اين نوع اطلاعات نمي تواند نرخ بازده اي بالاتر از ديگران كسب نمايد.
  1. كارائي نيمه قوي: بازارهائي داراي كارائي نيمه قوي هستند كه علاوه بر اطلاعات مربوط به روند گذشته قيمت هاي سهام، تمامي اطلاعات عمومي نيز در قيمت ها منعكس شده است و هيچ شخصي با داشتن اين نوع اطلاعات نمي تواند برتري و مزيتي در مورد انتخاب سرمايه گذاري و كسب بازده اي بالاتر از ديگران داشته باشد.
  1. كارائي قوي: بازارهائي داراي كارائي قوي هستند كه قيمت هاي سهام منعكس كننده تمامي اطلاعات باشند. در اين بازارها، علاوه بر اطلاعات مربوط به روند گذشته قيمت هاي سهام و اطلاعات عمومي بازار، اطلاعات محرمانه (اطلاعاتي كه فقط گروه خاصي در اختيار دارند) نيز در قيمت ها منعكس شده است و هيچ شخصي با داشتن اين نوع اطلاعات نمي تواند برتري و مزيتي در مورد انتخاب سرمايه گذاري نسبت به ديگران داشته باشد.

اگر بازار در رابطه با نوع خاصي از اطلاعات كارا باشد، قيمتها بطور كامل منعكس كننده اين اطلاعات مي باشند و در اين صورت نمي توانيم با استفاده از اين اطلاعات مشخص كنيم كه موقتا قيمت كدام سهام كمتر يا بيشتر از قيمت واقعي آن است. به عبارت ديگر در اين حالت قيمتها غير قابل پيش بيني و يا تصادفي هستند. بدين معني كه با استفاده از اطلاعات موجود امروز نمي توان قيمت فرداي سهام را پيش بيني نمود.

Untitled

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.